Endometriosedieet

In Nederland hoor je steeds meer over “het endometriose dieet”. In Engeland en Amerika is er al het een en ander bekend over dit dieet, met vaak goede resultaten. Echter er bestaat niet één dieet dat echt alleen voor endometriose patiënten is gemaakt. Het is wel een feit dat voeding invloed kan hebben op de hormoonhuishouding en het welzijn in het algemeen.

Het dieet is o.a. gebaseerd op de volgende pijlers:

  • Vermijd tarwe, en in sommige gevallen alle gluten
  • Vermijd transvetten (Pubmed: Endometriosis, dysmenorrhoea and diet)
  • Vermijd cafeïne
  • Vermijd rood vlees als je darmklachten hebt rondom de menstruatie/ovulatie
  • Verminder zuivel gebruik. Roomboter gebruik mag wel en incidenteel kwark of yoghurt
  • Eet geen geraffineerde/ witte suikers, fructose/glucose stroop, zoetstoffen
  • Eet geen soja

Het dieet zal endometriose niet genezen maar zal zeker een stuk ondersteuning bieden. Luister naar je buik en kijk naar welke effecten het op je heeft als je bepaalde voedingsmiddelen weg laat. Maar kijk vooral ook wat voor jou haalbaar is.

Meer weten over het deze diëten kijk dan eens op sites van: 
endometriosetelijf.nl

endometriosedieet.nl

fodmapdieet
 
of vraag je specialist naar hun diëtist.

(advertentie)

Alternatieve therapie overzicht