Endometriose en voeding

Voeding

“Het endometriosedieet kan endometriose verhelpen, of minimaal je klachten helpen verminderen”. Welke vrouw met endometriose wordt niet enthousiast van een dergelijk bericht? In de diverse (sociale) media steken dergelijke berichten regelmatig de kop op, vanuit diverse hoeken. Niet alleen alternatieve behandelaars nemen voedingsadviezen mee in hun behandeling. Ook steeds meer reguliere behandelaars ondersteunen het feit dat gezonde voeding een bijdrage kan leveren aan de gezondheid van mensen in het algemeen en dus ook voor vrouwen met endometriose.

Er is echter niet één endometriosedieet. Als je even rondstruint op internet, vind je diverse varianten die veel op elkaar lijken maar op onderdelen ook van elkaar verschillen. Wat is dan wijsheid? Welk dieet is het beste om te volgen? Welk dieet past het beste bij jou?

Twee Nederlandse behandelaars hebben de handen in elkaar geslagen en zijn samen gaan onderzoeken welke voedingsstoffen inderdaad een gunstige werking hebben voor vrouwen met endometriose. Hierbij lichten wij dit onderzoek toe. Wat is er al wel duidelijk, en welke beweringen zijn nog niet wetenschappelijk bewezen?

De conclusie? Net zoals bij de endometriose behandeling in het algemeen geldt ook hier: One size does not fit all. Er is helaas nog geen wetenschappelijk onomstotelijk bewijs dat een bepaalde manier van eten helpt, en dat het vermijden van bepaalde voedingsmiddelen helpt om endometrioseklachten te verminderen. 

Via onderstaande links lees je meer over het onderzoek en de onderzoekers. 

Ons advies? Het veranderen van je voedingspatroon kán een goede uitwerking hebben op hoe jij je voelt. Dit geldt voor iedereen en dus ook voor vrouwen met endometriose. En hoewel nog niet bewezen, er zijn vrouwen met endometriose die daadwerkelijk minder klachten ervaren als ze bepaalde voedingsmiddelen niet meer, of juist wel gaan toevoegen aan hun dagelijkse eetroutine. Het kan dus geen kwaad om dit voor jezelf te gaan uitproberen als je op zoek bent naar een manier om zelf enige invloed uit te oefenen op hoe je je voelt. 

Hou daarbij wel in het achterhoofd dat, wat voor een ander helpt, voor jou mogelijk niet hetzelfde verschil maakt. Dus probeer vooral zelf uit wat voor jou werkt en onthoud:

  • Gezond (onbewerkt) eten is voor iedereen goed
  • Hou het leuk en realiseerbaar voor jezelf, zodat je het ook volhoudt 
  • En tot slot: let goed op dat je nog steeds alle benodigde voedingswaarden voldoende binnenkrijgt!

Toevoeging redactie Endometriose Stichting:

Dat voeding in relatie tot endometriose een 'hot item' is blijkt overigens ook uit het volgende:
  • In de Buikspreker van december 2020 (exclusief voor donateurs van de Endometriose Stichting) staat een artikel over een onderzoek dat vanuit het endometriosecentrum van UMCG Groningen is uitgevoerd. Zij hebben een aantal patiënten doorverwezen naar een diëtist om onder begeleiding een endometriosedieet te volgen. Deze patiënten werden 6 weken lang gevolgd en hun ervaringen zijn in kaart gebracht.
    Wil je de Buikspreker ook lezen? Je kunt hier alvast een gedeelte lezen. Of word donateur en mis voortaan geen enkele editie meer!
  • Jane Wijbers, één van de enthousiaste vrijwilligers van de Endometriose Stichting is erg geïnteresseerd in gezonde voeding. Zij is in 2020 zelfs gestart met de opleiding voeding & diëtetiek  en gaat in het kader van deze studie een onderzoek starten in samenwerking met het endometrioseteam van de Amsterdam UMC. Het onderzoek: 'De invloed van een dieet op de kwaliteit van leven van vrouwen met endometriose' start in 2021.
 

Kijk ook eens hier op onze website, voor nog meer tips hoe om te gaan met endometriose in het dagelijkse leven. 

 

Nieuws Overzicht